Kiedyś nagrywanie krótkich filmików wiązało się z zabawą. Dziś to must have każdej marki, która chce sprzedawać swoje produkty z korzyścią. Zatem jak prezentować się nienagannie przed obiektywem? Co na siebie założyć na sesję zdjęciową lub do nagrania wideo? Czego unikać? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie poniżej.
Żyjemy w świecie zdominowanym przez media społecznościowe, które służą jako narzędzie do zaprezentowania siebie z najlepszej strony i tego, co możemy zaoferować naszym klientom – mowa zarówno o usługach jak i produktach. Wszyscy teraz „postują”, robią zdjęcia, nagrywają rolki i mówią do „okienka”. Na Instagramie czy Tik-Toku coraz więcej autentyczności, ale i tak większość chce wyglądać perfekcyjnie, aby przyciągnąć sporą liczbę osób, zwłaszcza jeśli takie działania przekładają się na biznes.
– Niektóre badania dowodzą, że pierwsze wrażenie kształtuje się w ciągu pierwszych 4 sekund, jakie mijają od poznania nowej osoby, natomiast pełną opinię na jej temat mamy już po 30 sekundach. A gdy już kogoś ocenimy w określony sposób, mózg robi wszystko, żeby uzasadnić tę ocenę. Musi się wydarzyć coś naprawdę niezwykłego lub szokującego, żebyśmy zmienili opinię na temat drugiej osoby ukształtowaną na podstawie pierwszego wrażenia – wyjaśnia Brian Tracy w książce pt. „Nawyki warte miliony”. Znany amerykański mówca przypomina, że jedna z reguł sukcesu brzmi: „Wszystko ma znaczenie”. -Każda rzecz pomaga Ci lub przeszkadza w jakiś sposób, dodaje wartości albo ją odbiera, przybliża Cię do wybranego celu bądź od niego oddala. Wszystko ma znaczenie. Ta reguła dotyczy każdego obszaru życia – również wyglądu – dodaje.
Zrób próbę
Jak wyglądać dobrze w trakcie nagrania lub świetnie wypaść podczas sesji zdjęciowej? Oto kilka stylizacyjnych porad. Zanim je prześledzisz, pamiętaj, że przed nagraniem lub sesją zdjęciową, zawsze możesz zrobić próbne ujęcie, aby zobaczyć, jak wyglądasz w obiektywie. Pozwoli Ci to na dostosowanie ubioru i wyglądu ponownie, jeśli oczywiście zajdzie taka potrzeba.
To jak ubierzesz się na sesję zdjęciową lub nagranie, zależy od wielu czynników, m.in. rodzaju produkcji, publiczności, jaką chcesz przyciągnąć oraz miejsca, w którym zaplanowałaś swoje działania. W jednym przypadku kluczem do sukcesu może być umiar, w drugim – ekspresja.
Bizneswoman w natarciu
Na profesjonalne nagrania biznesowe wybierz klasyczne, eleganckie ubrania. Garnitury, ołówkowe spódnice, jedwabne bluzki i proste sukienki zawsze wyglądają dobrze. Sięgaj po modele, które podkreślają Twoją sylwetkę, ale nie są zbyt obcisłe. Unikaj jaskrawych kolorów, dużych wzorów oraz intensywnych printów, bo mogą odwracać od Ciebie uwagę i wyglądać zbyt chaotycznie na zdjęciach. Świetnie sprawdzą się za to neutralne barwy – biele, beże, szarości i czernie. Kolory pastelowe też będą odpowiednie. Delikatne róże, błękity, miętowe zielenie i lawendy dodają świeżości i subtelności. Unikaj nadmiaru dodatków. Uwierz mi, drobna biżuteria w postaci klasycznego zegarka czy subtelnych kolczyków idealnie dopełni stylizację w stylu quiet luxury, jakże pożądanym na tego typu sesjach. Kobiety biznesu często sięgają też po ubrania w kolorach ziemi, bo doskonale wiedzą, że odcienie brązu, zieleni, bordo i terakoty nadają naturalny i ciepły wygląd.
Zapytaj fotografa/operatora obrazu o tło i styl sesji zdjęciowej/nagraniowej, aby dopasować swoje stroje do całościowej wizji. I koniecznie przygotuj kilka opcji strojów, aby móc je ewentualnie zmienić, w zależności od potrzeb i inspiracji.
Kratki i paski nie przed kamerę
Jeśli zostaniesz zaproszona, np. w roli ekspertki do telewizji śniadaniowej albo właśnie rozpoczynasz karierę jako prezenterka telewizyjna, absolutnie nie zakładaj na siebie ubrań w drobne wzory, zwłaszcza kratkę i paski. Kamera lubi jednolite kolory. Wiem o czym piszę. Najgorsze są prążki, które powodują migotanie ekranu, a to odwraca uwagę od tego, co masz do powiedzenia. To tzw. efekt moiré, spowodowany interferencją pomiędzy wzorem na ubraniu a matrycą kamery.
Najbezpieczniejsza opcja to gładkie kolory, dobrze wyglądające w kamerze i nie powodujące żadnych wizualnych zakłóceń. Jeśli już koniecznie chcesz założyć wzorzyste ubranie, wybierz coś subtelnego i o niskim kontraście. Duże wzory nie powodują efektu moiré, w przeciwieństwie do drobnych kratek i cienkich pasków.
Zarówno w kamerze telewizyjnej, jak i obiektywie iPhone’a dobrze wypadają żywe kolory. Jeśli chcesz dodać sobie energii na nagraniu, wybierz takie barwy jak: czerwony, niebieski, żółty czy fuksja.
Przykładowe sety
Pamiętaj, że Twój ubiór powinien sprawiać, że czujesz się pewnie przed kamerą i co najważniejsze – wygodnie! Sprawdź, jak wyglądasz w wybranych ubraniach podczas testowego nagrania. Dzięki temu, unikniesz niespodzianek. Przed obiektywem świetnie sprawdzą się, np. stonowane koszule i bluzki, swetry w jednolitych kolorach, marynarki i żakiety bez wzorów, proste sukienki w neutralnych barwach. Pamiętaj również o delikatnym makijażu i zadbanej fryzurze. Najważniejsze, żeby czuć się pewnie i wygodnie w tym, co nosisz. Twoja pewność siebie i komfort będą widoczne na nagraniu, co pozytywnie wpłynie na odbiór widzów.